maanantai 30. syyskuuta 2013

Syys-myysailua

Multa kyseli sisko ja joku muukin just että miten mä käytän esim ruokasoodaa siivouksessa. Ja etikkaa ynnä muita niitä ihmeaineita joita aina hehkuttelen. Ajattelin laittaa muutaman vinkin jakoon nyt!

Esimerkiksi eteeriset öljyt on kovassa huudossa meillä, Ei pelkästään tuoksujen takia, vaan myös niiden monien muiden ominaisuuksien ansiosta. Esimerkkinä vaikka teepuuöljy.
Teepuuöljy on aivan loistava tuote. Ja ihan eniten siksi, että se pitää täit loitolla!
Kaikki te, joilla on lapsia joko päiväkodissa tai ala-asteella, ymmärrätte tämän. Se syksyn ensimmäinen Wilma-viesti, jossa julistetaan täikausi avatuksi, on ihan joka kerta niin uuvuttava lukeakkin! Siis olettaen että on joutunut sen häätö-shown joskus läpikäymään. Me ollaan, voin kertoa! Viime vuonna niitä vain tuli ja tuli eikä ne kadonnut millään!
Nytpä me ollaankin viisaampia, ja joka lauantai sekoitetaan tavallisen shampoon joukkoon kymmenisen tippaa teepuuöljyä, ja tällä konstilla pitäis täiden pysyä muissa päissä.

Teepuuöljyä käytän tällä hetkellä myös kodin siivoukseen, sillä kun on desinfioivia ominaisuuksia! 
Mun tän hetken ehdottomasti paras lattian- ja muidenkin pintojen pesuaine on seuraavanlainen:

Ämpäriin:
-hyvin lämmintä vettä
-iso loraus, vaikka sellainen 1,5 desiä etikkaa (ihan perus etikkaa)
-pikkuinen loraus, olisko se sitten 2 teelusikallista fairya. Tässä olis parasta ihan se perinteinen oikea vihreä fairy.
-10-20 tippaa teepuuöljyä.
-desi ruokasoodaa.

Noi määrät oikeasti on ihan hatusta vedettyjä, mä kun en mittaile. mitään.

Tolla seoksella mä olen pessyt lattiat, ja tuoksu meinas ensin olla tosi voimakas nenään, mutta lopulta se olikin ihan mahtava, tosi puhdas tuoksu. Ja etikan hajuhan haihtuu hyvin nopeasti, ja teepuuöljy peittää sen.

Tähän voi halutessaan käyttää ton teepuuöljyn sijasta piparminttu-öljyä, eteeristä siis. Siitä tulee tietysti ihan erilainen, raikas tuoksunsa.

Suihkepullossa mulla taasen on aina sellainen yleis-pesuaineseos, jossa on suurinpiirtein saman verran vettä kuin etikkaa, pikku loraus fairya tai mäntysuopaa, joko bergamotti-öljyä tai piparminttua, hajumieltymyksen mukaan.
 Sillä voi suihkia pintoja, seiniä, pöytiä, mitä vaan.

Ruokasoodan kanssa mä yleensä teen niin, että teen vedestä ja soodasta tahnan, hinkkaan sitä sienellä lavuaariin tai kaakeleihin tai muihin pinttyneisiin kohtiin. Vähän niinkuin Vimiä aikoinaan. Tai ehkä nykyäänkin, en minä tiedä...

Jääkaapissa mulla on aina avonainen purkki soodaa, se sitoo hajut ja pitää kaapin raikkaana.

Suihkualueen mä pesen niin, että suihkutan fairy-etikka-vesi-sooda-sekoitetta seiniin, hanoihin, lattioille yms, ja hinkkaan sienellä ja huuhtelen. Tän teen yleensä kun oon itse suihkussa, niin saa huuhdeltua samalla. Ja hanat muuten kiiltää like never before ton jälkeen.

Imurin pölypussiin mä taas tipautan aina muutaman tipan eteeristä ruusuöljyä. Sen lisäksi että se tuoksu tulee mukavan mietona aina kun imuroi, on sillä myös syvempiä vaikutuksia. Ruusun eteerinen öljy vaikuttaa mielialaan aika paljonkin, se tuo lempeyttä, lievittää ahdistuksia, rauhoittaa, ehkäisee masennusta jne jne.

Noissa pesuaineissa mä siis vaihtelen fairyn ja mäntysuovan välillä, ja lähinnä vain kokeilen aina, että mikä toimii mihinkin kodin kolkkaan. Tuoksut on poikkeuksetta ihania, ja siivous aina vaan jotenkin kivempaa, kun itse "tekee" pesuaineet.

Ikkunanpesuveteen laitan fairya ja tiskikoneen huuhtelukirkastetta. Se saa ne kuivumaan nopeasti ja jättää kokonaan sen raitojen hinkkausvaiheen pois. Eli loistokeksintö sekin, jostain Pinterestistä mä senkin bongasin.

Mulla täällä tavara vaan hyppii edestakaisin, kirppiskamoja haetaan vähän väliä, kun laittelen noita vaate-ilmoituksia nettiin, ja huonekalut vaihtelee paikkojaan levottomina eestaas.

Ei muuta tänään, piti vain noi pesuaine-asiat saada ulos systeemistä, kun yöllä unetonna tuli ne mieleen... Kaikenlaista.

Hasta luego!



Ei kommentteja: